Άρθρα

Ολική διαχείριση αγροτικής εκμετάλλευσης

Δεν θα μιλήσουμε για τον όρο ολοκληρωμένη διαχείριση που σχετίζεται με τη τη διαχείριση της παραγωγής. Σκοπός μας είναι να τονίσουμε το γενικότερο πλαίσιο μέσα στο οποίο πρέπει να κινηθεί ο σύγχρονος αγρότης ή κτηνοτρόφος για να έχει μια καθολική εικόνα της επιχείρησής του από το χωράφι ή το στάβλο μέχρι το πάγκο της πώλησης. Σε απλά και διακριτά βήματα έχουμε τα παρακάτω, στα οποία αποκαλύπτουμε τους ρόλους και τις νέες προκλησεις του σύγχρονου παραγωγού. Ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος του γεωπόνου σε αυτές τις αλλαγές;

Δημιουργία πλάνου καλλιέργειας, προϋποθέσεις και μέσα εφαρμογής:

  • Ανάλυση εδάφους και φυλλοδιαγνωστική πλέον είναι πρακτικές που έχουν γίνει αποδεκτές, αλλά δεν έχουν ευρεία εφαρμογή. Είναι χρήσιμες και συντελούν σε μεγαλύτερη παραγωγή και μείωση του κόστους της.

  • Η σύγχρονη παραγωγή προϋποθέτει πολύ καλή παρακολούθηση και καταγραφή όλων των παραμέτρων. Πότε σκαλίσαμε; Πότε ψεκάσαμε; Πότε ποτίσαμε; Τί καιρό έκανε; Τί ασθένειες ή άλλα προβλήματα εμφανίστηκαν στην καλλιέργεια; Όλα αυτά θα πρέπει να καταγράφονται με εύκολο τρόπο, να τα δίνουμε στο γεωπόνο και μετά την ανάλυσή τους να μας δίνει την σωστή συμβουλή. Αυτό πλέον είναι απλό μέσα από εφαρμογή στο κινητό, όπου σαν να γράφουμε μήνυμα και κλικάρωντας σε λίγα δευτερόλεπτα τα έχουμε στείλει και αναμένουμε οδηγίες. Και όλα αυτά δωρεάν αρκεί να έχουμε smartphone με σύνδεση στο internet.

  • Σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα παρακολούθησης έρχονται δειλά δειλά στην Ελλάδα για τις υπαίθριες καλλιέργειες, ακόμα σε πιλοτική εφαρμογή. Αυτά τα μέσα χρησιμοποιούν δεδομένα από δορυφόρους, τοπικούς μετεωρολογικούς σταθμούς, από κάμερες σε επίγεια ρομπότ ή σε drones.

Ο σύγχρονος παραγωγός θα πρέπει να μπει στην εφαρμογή αυτών των μέσων. Αυτό δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη θέλει χρόνο και όλα μπορούν να γίνουν βήμα βήμα.

Αγροτικά μηχανήματα – εργαλεία

  • Όταν ο παραγωγός αποφασίσει να αγοράσει νέο εξοπλισμό χρειάζεται γνώση σχετικά με τα χαρακτηριστικά του εξοπλισμού σύμφωνα με την ανάγκη που έχει δημιουργηθεί. Είτε αυτό αφορά το τρακτέρ και το αρδευτικό σύστημα είτε τη φρέζα και το ψεκαστικό μηχάνημα. Πρέπει να απαντηθούν ερωτήματα σχετικά π.χ. με το μέγεθος και τη δύναμη του τρακτέρ ή την παροχή των αρδευτικών σωλήνων ή τις θέσεις που πρέπει να έχει η αρμεκτική μηχανή.

Συνεργασία – μεταποίηση - συσκευασία

  • Κρίνεται αναγκαία η δημιουργία συνεργατικών ομάδων παραγωγών, διότι με αυτό τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στους μικροπαραγωγούς να ανταπεξέλθουν στον σκληρό ανταγωνισμό, κάτι που ως μονάδες δεν θα ήταν δυνατό. Το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν χρηματοδοτήσεις για την ίδρυση ομάδων παραγωγών και για κτηνοτρόφους και για καλλιεργητές.

  • Η μεταποίηση είναι ένας κλάδος που μπορεί να δώσει προστιθέμενη αξία στα προϊόντα της πρωτογενούς παραγωγής. Ακόμα και εάν δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα για την ίδρυση ατομικά, αυτό μπορεί να διορθωθεί μέσω της συνεργασίας. Μέσω των ομάδων παραγωγών μπορούν να δημιουργηθούν αξιόλογες μονάδες.

Marketing – branding

  • Το όνομα του προϊόντος είναι ένας σημαντικός πυλώνας της επιτυχίας για ένα αγροτικό, όπως και για οποιοδήποτε άλλο, προϊόν. Πρέπει να υπάρχει ένας καθορισμένος στόχος για το τι θέλουμε να πετύχουμε. Π.χ. πρέπει να αποφασίσουμε εάν στόχος μας είναι να βελτιώσουμε την εικόνα του προϊόντος στον τελικό καταναλωτή ή στον χοντρέμπορο, διότι κάθε περίπτωση θα αντιμετωπιστεί διαφορετικά.

  • Στο δεύτερο στάδιο θα πρέπει η στρατηγική του marketing να προσαρμοστεί κατάλληλα.

  • Δημιουργία εξειδικευμένης ιστοσελίδας, βελτιστοποίησή της για τις μηχανές αναζήτησης, κατάλληλα διαφημιστικά εργαλεία, σελίδες σε facebook, linkedin και λογαριασμοί σε άλλα μέσα όπως το twitter μας βοηθούν να δώσουμε την εικόνα που θέλουμε στην αγροτική μας επιχείρηση. Όλα αυτά όμως δεν αρκεί να τα δημιουργήσουμε, πρέπει να τα ενημερώνουμε και να χειριζόμαστε κατάλληλα

Λογιστικά

  • Το τελευταίο διάστημα ο παραγωγός καλείται να ανταποκριθεί σε έναν νέο ρόλο αυτό της διαχείρισης των λογιστικών στοιχείων, καθώς υποχρεούνται από το νόμο, πλέον, όπως και όλοι οι επιχειρηματίες.

Ο γεωπόνος και η συνολική υποστήριξη

Όλες αυτοί οι διαδικασίες προϋποθέτουν γνώσεις και συμβουλή από ειδικούς για κάθε ξεχωριστό τμήμα. Λογιστής για τα λογιστικά, γεωπόνος μελετητής για τις δυνατότητες χρηματοδότησης και επιδοτήσεων, γεωπόνος για τα πλάνα φυτοπροστασίας, άρδευσης και λίπανσης και τεχνικοί στην ανάπτυξη ιστοσελίδων κ.ο.κ.

Η ιδιαίτερη φύση του εμπορίου γύρω από τα αγροτικά προϊόντα τόνισε την ανάγκη να δημιουργηθούν δομές γεωπονικών γραφείων τα οποία να μπορούν να προσφέρουν συνολικά υποστήριξη σε όλα τα παραπάνω μέσω επιλεγμένων συνεργασιών και συνεχούς εκπαίδευσης. Αυτό δημιουργεί πολλά πλεονεκτήματα, π.χ. στο τομέα του marketing η βαθιά γνώση της αγοράς από τον γεωπόνο δίνει στέρεες βάσεις για την καλύτερη στόχευση. Ένα άλλο παράδειγμα είναι ιστότοπος. Το περιεχόμενο, τα κείμενα, οι φωτογραφίες αλλά και η δομή του θέλουν γνώση των διαδικασιών της παραγωγής και της συσκευασίας. Από όλες αυτές τις εξειδικευμένες γνώσεις θα προκύψει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα το οποί θα μας ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό.

Εμπιστευτείτε ένα γεωπονικό γραφείο που μπορεί να σας προσφέρει συνολική υποστήριξη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *